Over de Restaurantweek

Volgende week is de Restaurantweek weer. Een leuk initiatief: voor een vast bedrag kun je een drie gangen menu eten (diner of lunch) in een restaurant wat deelneemt aan deze week.

Binnen no time zijn de hotspots uitverkocht: de sterrenrestaurants die aan de week meedoen. Het is namelijk een goede deal om voor € 25,– een driegangen diner te kunnen proeven. Zeker als dat bij een restaurant is waar je normaal het veelvoudige zou betalen. De menu’s zijn overigens wel aangepast naar speciale Restaurantweek menu’s.

Het is natuurlijk wel zo dat het voor die restaurants waar je normaliter al niet voor € 25,– zou gaan eten, het niet echt meer de moeite waard is om gebruik te maken van dit arrangement. Toch staat er op de deelnemerslijst  zeker ook een aantal restaurants waar dit wel het geval is. NB: in Rotterdam zijn er al meer dan 70 deelnemende restaurants! In zo’n geval ga je dus eten bij een restaurant waar je eigenlijk meer geld uitgeeft aan de gerechten dan je normaliter zou doen: in mijn beleving een belangrijke reden waarom mensen afhaken. Het is in ieder geval iets wat het voor mij minder aantrekkelijk maakt. Overigens is de organisatie wel van plan ook een soort goedkopere week te organiseren. De vraag is weer of dat zou werken. Trouwens, er is vorig jaar ook al een ‘sterrenweek’  georganiseerd, waaraan alleen sterrenrestaurants deelnamen. En een ‘fair-trade’ week.

Hoe dan ook, een leuk en succesvol initiatief. Nuttig ook voor de branche: naast een toename in restaurantbezoek in deze week, is er voor de deelnemende restaurants ook een toename in omzet merkbaar.

Daarnaast helpt het mee aan naamsbekendheid van het restaurant: op de site van de Restaurantweek kun je een kort profiel van je restaurant opnemen en wat foto’s plaatsen, men kan er reviews achter laten. En er is ook een verkiezing van het beste restaurant van deze week.

Deelname aan de week is dus ook nuttig voor het aantrekken van nieuwe bezoekers naar je restaurant; mensen die voor het eerst naar je restaurant komen, die je normaal gesproken misschien niet had aangetrokken.

Ik heb zelf een aantal keer ‘meegedaan’ aan de week, en ook wel eens gegeten bij een restaurant wat dit evalueerde. Gewoon, met een kleine enquete na het eten: of je er voor het eerst was, of je van plan was om vaker te gaan komen. Of je op de hoogte wilde blijven van meer van dit soort acties. Ik kan me niet goed meer herinneren of dat nou ook vanuit de week zelf kwam of dat dit een eigen initiatief was. Maar best slim. Op die manier haal je er voor jezelf ook wat uit en kun je hierop je afweging maken om volgend jaar wel of niet deel te nemen.

Overigens betekent, wat mij betreft, deelname aan de Restaurantweek dat de foto’s die je daar plaatst en het profiel wat je van het restaurant achterlaat wel goede reclame moeten zijn voor je restaurant. En ook dat de andere bronnen (Iens/je eigen website/etc) op orde moeten zijn.

Ook goed om te realiseren: de Restaurantweek maakt zelf (wat ik er van zie) nauwelijks traditionele reclame. Ik heb nog geen poster of advertentie gezien, alleen online en PR-matig: artikelen over de week, banners en natuurlijk de nieuwsbrief die men zelf verstuurt. De sponsors van de week sturen ook een soort vooraankondiging met een mogelijkheid om vooraf te reserveren (per e-mail)  naar hun adressenbestanden.

Goed om bij stil te staan dus, dat de Restaurantweek bezoeker een internet gebruiker is: mensen die willen reserveren moeten dat doen via de Restaurantweek website. Het is dus geen toevallige passant, en ook niet iemand die via-via gehoord heeft over jouw restaurant. Kan natuurlijk iemand zijn die jouw restaurant al wel op deze manier kent, maar de reden dat hij/zij bij je reserveert is vanwege de Restaurantweek.

En, deze restaurantbezoeker zal zich via internet verder oriënteren bij welke restaurants ze zouden willen eten. Tenminste, als ik naar mijzelf kijk dan werkt dat zo. Dat betekent dat je op zoek gaat naar nog meer reviews (bijvoorbeeld op Iens), foto’s en naar de menukaart van dat restaurant. En natuurlijk ook de website van het restaurant (als die er is) bezoeken.

Belangrijk dus, dat ook deze zaken voor jouw restaurant dan goed op orde zijn.

Ik ben benieuwd naar de resultaten van de week. Ikzelf ga dit jaar maar niet meer. De ‘ leuke’ restaurants waar ik normaliter niet naartoe zou gaan zijn al uitverkocht in de voorverkoop. En dan vind ik het zoeken op de site niet erg makkelijk. Zoek ik liever gewoon een leuk restaurant uit, wat ik nog niet ken.

Evengoed: de Restaurantweek is een leuke actie om bezoekers naar je restaurant te trekken. En acties zijn altijd goed om bezoekers te trekken.

Mits: goed doordacht, goed voorbereid, en goed doorgetrokken.

Hoe? Daar kunnen wij je natuurlijk over adviseren. www.opdekaart.net.

Zo, maken we toch ook een beetje reclame voor onszelf.

Nog wat interessante achtergrondartikelen:

Artikel Profnews/Misset Horeca: Dinnercity organiseert vierde restaurantweek.

Artikel Profnews/Misset Horeca: Collectieve marketingactie restaurants hoeft niet alleen om prijs te draaien

Artikel Misset Horeca over deelname sterrenrestaurants aan Restaurantweek

Artikel op Quotenet.nl: Bittere amuse voor Restaurantweek

Artikel op BN de Stem: Extra klandizie in de Restaurantweek meer dan welkom

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s