TV-koks en kookprogramma’s

Wie is de Chef, Over de Kook, Smaken Verschillen, Herrie in de Keuken, Mijn Tent Is Top en dat zijn nog maar een paar veelbekeken Nederlandstalige kookprogramma’s. Koken is hot. Restaurants en chefkoks zijn in en interessant.

Dat koken an sich een populair fenomeen is, dat moge duidelijk zijn. Eten speelt een belangrijke rol in het leven van mensen en culinair verantwoord bezig zijn is behoorlijk toegankelijk geworden. Er zijn talloze websites met recepten en restaurant recensies en ook andere culinaire tips en tricks, naast natuurlijk alle bestaande bladen en tijdschriften over eten en uit eten gaan.

Natuurlijk is het interessant om te zien wat de trends zijn richting ‘ de consument’, de kritische restaurantbezoeker of de thuiskok. Maar, het is ook erg interessant om te zien wat het doet voor de Horeca, deze vorm van publiciteit.

Neem ‘ Wie is de Chef’ . Het is alweer het vijfde seizoen dat dit programma uitgezonden wordt. Het eerste seizoen hebben er 8 chefkoks meegedaan (naast de andere niet-chefkok deelnemers), het tweede seizoen waren dat er al 12. En dit aantal loopt per seizoen op. Het programma wordt dagelijks uitgezonden en in iedere uitzending zit, naast een kleine introductie van de deelnemers, een stukje over het restaurant van de chefkok. Beelden van het restaurant, korte interviews met sous-chefs en personeelsleden. Een glimp van de menukaart. Slimme PR voor het restaurant, dus. Tenminste, als de chef overtuigend kookt.

Het programma gaat daar overigens steeds van uit en doet dat ook slim door de chef als ‘ kadootje’ aan zijn voorkeurskandidaat een dagje meedraaien in de keuken aan te bieden. De chef krijgt dus behoorlijk wat geloofwaardigheid en autoriteit mee door dit programma. Naast dat de chef een persoonlijk gezicht krijgt: vijf avonden lang komt de chef via jouw beeldscherm wel heel dicht je huiskamer in. Op de website van Wie is de Chef staat nog eens met naam en toenaam het restaurant vermeld waar de chef vandaan kwam, kortom, een prima pakketje aan PR en publiciteit.

Wat overigens deze PR en publiciteit oplevert aan toegenomen restaurantbezoek of een betere reputatie van het restaurant, dat is niet bekend en ook niet makkelijk terug te vinden. Wel interessant om er eens onderzoek naar te doen. Hoe je je in kunt schrijven voor dit soort programma’s? Voor het meedoen als niet-chef kan dat via de website. En de echte chefs, die worden benaderd door de programmamakers.

We kunnen natuurlijk wel een goed woordje voor je doen. En er in ieder geval voor zorgen dat er mooie foto’s zijn voor op de site van Wie is de Chef. En natuurlijk voor een mooie site om naar door te verwijzen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s